Till varje pris har respektive jury arbetat med att hitta rätt företag, organisation eller person. Det har diskuterats, vänts och vridits för att - bland alla fantastiska företag och personer - hitta tre kandidater till varje kategori. Här är nu samtliga nominerade / uppdaterad med vinnare:
Tidigare på dagen delades även ut följande pris:
- Bästa pitch från breakout nr 4 (framtidens företag pitchar för gotländska drakar): Scopes
- Bästa utställare, framröstat av besökarna: iVisby/goGotland som erhöll en fri monterplats för Företagardagen 2025 värde ca 9 000 kr. Hedersomnämnande till Bilcompaniet som hamnade på andra plats
Senare på kvällen delades ut ett extra pris från Tillväxt Gotland
- Årets "For-a-better-day-företag": Flocken Produktion AB, för sitt arbete som ofta sker i bakgrunden. Bl a med Företagardagen som inte varit möjligt utan teamet med Erik Landedahl i spetsen.
Bonden & Bönorna: Restaurang i Slite, jobbar bara med lokala matvaror och marknadsför bland annat andra lokala aktörer i sin meny. Ägaren Stephanie Henning jobbar aktivt med det lokala utbudet likväl som att marknadsföra platsen Slite.
Gotlands bilvård: Isa Brucesson har med ungdomlig entusiasm och entreprenörskap startat rekondfirman Gotlands bilvård tillsammans med sin sambo Fredrik och tagit en självklar plats i branschen.
Vallmo: utvecklar kundservice med hjälp av tekniska lösningar för uppdragsgivare och slutkund inom fastighetssektorn.
Vinnare Årets Nyetablering är Bonden & Bönorna med följande motivering: Årets Nyetablering har på kort tid etablerat sig som en hållbar och lokal förebild på Gotland. Genom att konsekvent arbeta med hållbarhet ur alla tre dimensioner har de inte bara främjat den lokala ekonomin, utan också lyft närliggande verksamheter och prioriterat gröna alternativ. Årets Nyetablering visar att det är möjligt att kombinera affärsmässig framgång med socialt och miljömässigt ansvarstagande, och inspirera andra att följa deras fotspår.
Skoolie: Helhetslösning för studio- och yrkesvägledning. Effektiviserar arbetet med smarta verktyg som stödjer hela processen för vägledning och stärker elevernas valkompetens genom datadrivna insikter.
BRS Networks: Projekterar, bygger och driftsätter fibernät över hela Sverige, Danmark och Tyskland. Dessutom konsult- och servicetjänster inom IT med bl a cybersäkerhet, support, drift och underhåll.
Moving Floor: Ett innovativt cleantech-bolag som utvecklar, tillverkar och säljer patenterade moduler för automatisk rengöring av djurstallar. De har fått den kinesiska marknaden att titta åt Sverige och lilla Gotland.
Vinnare Årets Techföretag är BRS Networks med följande motivering: Företaget har en målgrupp med bred geografisk räckvidd och stor potential. Vi ser i företaget ett helhjärtat engagemang för att stärka Gotlands position gällande utveckling, infrastruktur och säkerhet.
Gotlandspecialisten: Företaget jobbar för att lyfta fram gotländska råvaror, initierat och tagit vara på samarbeten med producenter och krögare samt säkrat utmaningen med att jobba i säsong.
Värdshuset Lindgården: För deras gedigna arbete med att ta tillvara hela det gotländska utbudet, kommunicera vikten av just det - och sätta Gotland på kartan som en matdestination och leverantör.
Hulte Eko Grönsaker: För deras mångfald av grönsaker och arbete med att leverera här och över vattnet. De är duktiga på att marknadsföra både sina produkter och varumärket Gotland men har också ett stort engagemang för att lyfta fram andra producenter.
Vinnare Årets Tallrik är Värdshuset Lindgården med följande motivering: Vinnaren av årets tallrik lyfter Gotland som matvarumärke och delar gärna sin kunskap med andra. De vågar tänka nytt och förändra till gagn för mer gotländsk mat på våra tallrikar och tar ansvar för att jobba med hållbarhet i hela kedjan. Företaget är duktiga på att lyfta mat i säsong och samtidigt ta tillvara på och ge lokal matglädje året runt.
Richard Löwenborg: Chef för avdelning Planering och geografisk information på Region Gotland. Bär med stolthet sin roll och besitter förmågan att på ett strukturerat sätt måla bilden av komplicerade processer.
Nathalie Ahlstedt Mantel: Som verksamhetsutvecklare på teknikförvaltningen har Nathalie inte bara stor påverkan på samhällsutvecklingen. Hon har också gjort sig tillgänglig och populär i näringslivets olika forum.
William Cöster: Projektutvecklare på finansieringsteamet på Region Gotland. Balanserar mellan begreppen myndighetsutövare och rådgivare på ett för näringslivet passande sätt. Engagerad, kreativ och idérik med ett holistiskt synsätt på regional utveckling.
Vinnare Årets Tjänsteperson är William Cöster med följande motivering: Det ska vara enkelt, roligt och attraktivt att driva företag på Gotland. Hen ser ofta till att det blir så genom sitt sätt att vara och att samla aktörer inom området. Vinnaren är ett föredöme när det gäller att möta näringslivet på ett sätt som grundar sig i att vi alla är lika och faktiskt bara människor. För oss som affärsutvecklar företag i vår vardag så har hen sista året bidragit till att få hem över 10 mkr från EU kassan till de gotländska företagen.
Krogar mot knark: En gemensam utbildningsinsats kring att förebygga narkotikaanvändning, där våra gotländska krogar visade ett stort engagemang och en vilja att göra skillnad. Aktiviteten hölls samman av Gotlands besöksnäring.
Södra Gotland samverkar: Ett projekt som ska arbeta med våldsprevention genom samverkan och kunskapshöjande insatser. Projektet drivs av RF-SISU Gotland med Nina och Peter Rung.
Säker hemgång: En trygghetsskapande insats för att avlasta sjukvården och Polisen under intensiva vecka 29. Bred samverkan mellan flera aktörer och sammanhållet av Visby Centrum.
Vinnare Årets Samhällsengagemang är Södra Gotland Samverkar (RF-SISU med Nina och Peter Rung) med följande motivering: Med ett stort engagemang och hjärta har vinnaren gjort en fantastisk insats inom ett allvarligt ämne. För en ljusare morgondag och ett tryggare Gotland.
Heart of Sweden: Från fabriken i Hemse levereras frysta bake off-produkter i stor skala, med storsäljaren vaniljhjärtat som frontfigur. Den största delen av försäljningen sker i Sverige men i år tar man nytt grepp mot den nordiska marknaden för att sprida det gotländska hjärtat.
Gotlands Ginfabrik: Prisbelönta ginproducenter som vunnit guld för sin gin både i Sverige och internationellt. Säljer idag över större delen av Norden och exporten utgör ca 35% av total försäljning.
Gotlands Guide- och Kryssningsservice: Tillsammans med ett 70-tal guider erbjuder man ca 1000 guidade turer per år över hela ön. Kryssningsgästerna står för ca 80% av dessa turer och därför är man ett av Gotlands ansikten utåt mot hela världen.
Vinnare Årets Export är Gotlands Guide- och Kryssningsservice med följande motivering: Årets vinnare har genom sin verksamhet gett omvärlden en smak av Gotland. Med sitt fokus på internationella kunder inspirerar man inte bara andra gotländska företag att ta tillvara på de möjligheterna - utan bidrar även till värdefulla samarbeten. Något som skapar tillväxt och nya arbetstillfällen på ön. Ibland behöver man inte gå över Östersjön efter vatten - utan bara till kryssningshamnen.
Hotel Stelor: På ett personligt sätt bjuder de in gäster och följare. De lyfter inte bara sina råvaror på tallriken utan berättar även varmt och inspirerande om sina leverantörer och producenter. Genom sitt arbete för de budskapet om hållbarhet i alla dess dimensioner.
Gotland Smash: I en tid där det är svårare än någonsin att sticka ut ur bruset har de lyckats bygga ett magnetiskt varumärke. De har skapat engagemang i sin nisch som lockar både kräsna mat-kritiker och hungriga förbipasserande.
Bergmancenter: I 20 år har ett stort antal besökare från hela världen lockats till den stora film- och kulturfestivalen på Fårö. Bergmanveckan lyckas med stort engagemang och kommunikation inspirera besökare att fortsätta komma till den ö Bergman själv älskade.
Vinnare Årets Marknadsförare är Hotel Stelor med följande motivering: På ett genuint och personligt sätt bjuder de in sina gäster och följare till sin unika plats och till Gotland. De lyfter inte bara sina råvaror på tallriken utan berättar även varmt och inspirerande om sina leverantörer och producenter. Genom sitt arbete för de budskapet om hållbarhet i alla dess dimensioner. Det är inte konstigt att världsledande politiker väljer att hålla sina middagar hos vinnaren. De inspirerar, är skickliga på det dom gör och marknadsför inte bara sin egen verksamhet, utan även Gotland och kollegor i branschen.
Hansa Event: En av Gotlands största eventarrangörer. Genom att anpassa sig och utvecklas har de tagit sig igenom pandemins utmaningar starkare än någonsin. Med hållbara lösningar och samarbeten med lokala aktörer skapar de unika upplevelser.
Gotlands Cykeluthyrning: Leder vägen för hållbar turism på ön. Genom innovativa lösningar förenklar de för besökare att utforska Gotland på ett miljövänligt sätt. I sitt samarbete med lokala aktörer bidrar de till den lokala ekonomin samtidigt som de erbjuder en naturnära upplevelse.
Pastamakarna: Företaget har snabbt etablerat sig som ett hållbart och innovativt tillskott på Gotlands kulinariska karta. Genom restaurang och tillverkning av gotländsk pasta av högsta kvalitet stödjer de lokala producenter och inspirerar till medveten matlagning.
Vinnare Årets Besöksnäringsföretag är Pastamakarna med följande motivering: Med kärlek till både det lokala och sin profession har bolaget blivit en symbol för hållbarhet på Gotland. Här finns omtanke om både människor och miljö, speglat i deras engagemang för lokal produktion och socialt ansvar. De har också inspirerat andra företagare genom att visa att hållbarhet kan vara lika med framgång. Företaget lever sin dröm på Gotland och inspirerar alla oss andra att göra detsamma.
Solaris Energi: Har installerat över 320 solcellsanläggningar på Gotland. Fokus är premiumprodukter med kunden och personlig säkerhet i fokus. Jobbar för ett klimatneutralt Gotland och har ett aktivt miljöarbete.
Eat Create Sleep: Skapar datorspel som ställer svåra frågor och låter spelarna själva utforska svaren. En mogen spelarmålgrupp längtar efter diversitet och innovativa spel och Eat Create Sleep är i framkanten av detta.
Alvar Hallgren Bygg: En av Gotlands största i sin bransch. Här har man ett lokalt engagemang och fokus på personalen. Miljömedvetenhet som genom bland annat återbruk är viktigt för företaget som funnits sedan 1944.
Vinnare Årets Tillväxtbolag är Solaris Energi AB med följande motivering: Årets tillväxtföretag kan få en att tänka både högt och lågt. Även vissa munskänkar kan vakna till liv. Med kundfokus och stor förmåga att hitta samverkan med andra bolag har årets vinnare växt mycket på kort tid. Här kan fler och fler anställda få jobba med innovation inom ett område som numer också är ett av Gotlands tre styrkeområden.